9 tipů: Jak efektivně vybavit sklad?

7. 11. 2022

Ztrácíte se občas ve vlastním skladu? V dnešním článku Vám přinášíme 9 tipů, jak vybavit váš sklad tak, aby byl zajištěn nejen plynulý tok zboží od nakládky až po vykládku, ale i bezpečnost Vašich zaměstnanců a jejich maximální pohodlí s co nejmenší fyzickou námahou. 

Všechny sklady v malých i větších firmách jsou často složitou technickou strukturou určenou nejen ke skladování materiálu, zboží a dalšího vybavení, ale i k příjmu, umístění, přípravu na spotřebu i následnou dodávku spotřebiteli.

Efektivní organizace skladu

Efektivita a správná organizace skladu je proto pro mnoho firem klíčová. Efektivní a dobře organizovaný sklad totiž nejen, že umožňuje co největší regulaci rozdílů mezi pohybem přijímaného zboží a pohybem zboží vydávaného, ale správná optimalizace skladu vede také ke zvýšení průtoku zboží skladem, k maximálnímu využití kapacity a produktivity skladu a také k odstranění křížení manipulačních tras i snížení provozních nákladů.

Při efektivní organizaci skladu hraje tak roli nejen správná volba vybavení a technologie, ale ve skladu musí být zajištěna i jeho spolehlivost, maximální pohodlí, bezpečnost a co nejmenší fyzická námaha.

1. Současné rozmístění - zhodnocení

Vaše první kroky by při efektivní organizaci skladu měly směřovat ke zhodnocení současného rozmístění ve skladu a následnému předběžnému plánování. Zásadní roli zde hraje zejména jeho samotný půdorys.

Vezměte si proto půdorys svého skladu a jednotlivě posuďte rozmístění nástrojů, vybavení, stolů a dalšího vybavení. U jejich zhodnocení se zaměřte nejen na to, zda je vše logicky umístěno, ale i zda je zboží či materiál dosažitelný pro samotný personál.

2. Všechny změny si předem naplánujte

Než začnete cokoliv ve skladu reorganizovat a uvádět do praxe doporučujeme si celý proces nejprve předem naplánovatEliminujete tím tak případné chyby a problémy dříve než nastanou.

Plán rozmístění by měl následně vytvořit bezpečný a plynulý pracovní postup, který nebude překážet každodenním úkolům. Naplánovaná maximalizace prostoru pak vytvoří nejen Vaše ideální uspořádání, ale umožní i větší flexibilitu skladu a minimalizuje manipulaci se zbožím.

Náš tip:Zkuste si ve volném dni, chvíli či o víkendu vyčlenit chvíli, zajet do skladu a zakreslit si výkres a vytvořit plán pro zlepšení pracovních postupů v konkrétních samostatných oblastech, jako je příjem, kancelář, skladování, balení a expedice. Využít k tomu můžete také procesní mapu, která Vám následně poskytne přehled o veškerých procesech, které se ve skladu odehrávají.

3. Základní vybavení skladu – Regály

Pokud již máte zhodnoceno rozmístění skladu a vytvořenu procesní mapu. Je třeba zvážit zejména úložný prostor. Žádný sklad se neobejde bez kvalitních regálů a správného systému jejich uspořádání. Použité regály by měly nejen odpovídat charakteru uloženého materiálu a zboží, ale měly by být také zejména kvalitní, odolné, pevné, praktické a v případě potřeby také skladné.

Pro většinu sortimentu zboží doporučujeme využít klasické univerzální skladové regály, které poskytují nejen pevnou a stabilní konstrukci, ale u vybraných modelů také výškovou představitelnost. Jejich montáž je navíc velice jednoduchá a rychlá.






























































Pro uskladnění materiálu a zboží naloženého na paletách využijte paletové regály, jejichž konstrukci si můžete plně přizpůsobit svým potřebám. K paletovým regálům můžete rovněž dokoupit i příslušenství v podobě nosníků, panelů a dodatečných polic.






































































































































Pro speciální zboží s problematickým tvarem můžete využít také regály konzolové či regály na profilový materiál, do kterých můžete umístit například tyče, trubky, různé role, prkna či profily. Skvělým pomocníkem Vám budou zejména v průmyslových halách a skladech.
















































































































































































4. Dodatečný úložný prostor

Stejně jako je potřeba různých možností úložného prostoru v domácnosti, je vhodné umístit i do skladu různá řešení úložného prostoru. Do skladu můžete umístit například:

Velikost, umístění i typ dodatečného úložného prostoru doporučujeme volit vždy v závislosti na povaze vašeho podnikání a zboží, se kterým manipulujete. Jen tak zajistíte, že organizace vašeho skladového prostoru zůstane funkční a snadno s ním bude manipulovat.
























































































































































5. Manipulace

Jsou věci, bez kterých se v provozech funguje velice těžko. Jednou z nich je v rámci manipulace ve skladu také speciální vybavení pro transport a manipulaci, které bude podporovat nejen vysokou rychlost nakládky a vykládky, ale i jejich pracnost při přemisťování.

Pokud vlastníte regály o výšce 4 až 11,5 metru určitě oceníte ve skladu například vysokozdvižný vozík, díky kterému budete moct využít celý prostor až do stropu nebo i kvalitní svářečky, které vám rychle pomohou vyspravit vzniklou poruchu.

Při manipulaci s menšími břemeny Vám budou k ruce například také příruční rudly, plošinové, paletové vozíky a třeba i přepravky, které budete mít kdykoliv po ruce. Pro nakládku a vykládku palet z paletových regálů Vám skvěle pomohou také praktické zakladače (neboli paleťáky).
























































































































































Manipulaci s většími břemeny Vám pak ulehčí například praktické zvedací stoly, hydraulické zvedáky, dílenské jeřáby nebo zvedací magnety a kladkostroje.


































































































Náš tip: Manipulaci se zbožím si můžete ulehčit také logickým řazením samotných regálů. Pokud budou mít systém, ve kterém se bude každý dobře orientovat a vše bude přehledné, bude i manipulace mezi nimi snazší.

6. Štítky a označování

Štítky jsou skvělým způsobem jak udržet ve skladu dlouhodobě pořádek a přehledZnačení regálů, zboží a materiálu totiž představuje jeden z nejefektivnějších organizačních nápadů ve skladu, díky kterému si nejen, že udržíte ve skladu kontinuální pořádek, ale usnadníte si i příjem zásob a jejich vyhledávání při expedici či při pravidelné inventuře.

Náš tip: Na štítky a značení regálů doporučujeme umístit také čárové kódy, které v kombinaci se skenery celý proces manipulace ještě více zautomatizují. Víme, že označování a lepení není zrovna nejrychlejší, ale věřte, že Vám usnadní velkou část práce v budoucnu.














































































































7. Myslete i na správné a úsporné osvětlení

Při efektivní organizaci skladu vezměte v potaz také jeho správné osvětlení, které Vám ušetří nemalé starosti s financemi za energie. Špatné osvětlení může navíc zkomplikovat práci také Vašim zaměstnancům.

Pro skladové prostory, které nemají zajištěn dostatečný přísun denního světla tak doporučujeme využít zejména úspornější LED žárovky, které plně nahradí klasické fluorescentní zářivky. Pro velké prostory pak doporučujeme využít zejména velké LED trubice, které zajistí Vašemu skladu rovnoměrné a dostatečné osvětlení s minimální spotřebou.

8. Zajistěte zaměstnancům chvíle odpočinku i kvalitní zázemí

Včetně správného osvětlení je pro správnou organizaci také nemálo důležité i vytvoření správného zázemí pro Vaše zaměstnance. Ne nadarmo je totiž známo, že spokojený pracovník znamená vždy i lépe odvedenou práci.

Vytvořte svým zaměstnancům proto prostředí, kde se budou cítit dobře a uvolněně a které jim poskytne včetně povinného zázemí jako je sociální zařízení či šatna i různé možnosti oddechu a občerstvení. V rámci oddechu můžete ve skladu vytvořit například menší odpočinkovou zónu spojenou s kuchyňkou, kde si Vaši zaměstnanci mohou odpočinout například v době obědové pauzy či při odpolední kávě.

9. Udržování čistoty a pořádku

Může to možná znít jako samozřejmost, ale k lepší organizaci ve skladu může přispět velkým dílem také dodržování kvalitního a pravidelného úklidu a pořádku. V této oblasti doporučujeme co nejvíce komunikovat se zaměstnanci, kteří budou nejen dodržovat pravidelný úklid, ale i udržovat všechny zásoby v pořádku a na svém místě.

Náš tip: Jedním z mnoha způsobů jak udržovat vaše skladové zásoby v čistotě a bezpečí je také správné ukládání zabalených krabic na palety, které můžete pro lepší stabilitu a bezpečnost ovinout například stretchovou či smršťovací fólií.

Tip závěrem: Přezkoumání a přizpůsobení metod

Postupem času a se změnami ve vašem podniku i skladu bude potřeba zavedený systém a jeho organizaci samozřejmě po určité době přezkoumat a přehodnotit. Tím bude udržena nejen Vaše celofiremní produktivita, ale budete na růst vaši firmy vždy adekvátně připraveni, namísto toho abyste na tuto skutečnost v budoucnu pouze reagovali.

Volejte zdarma
Po-Pá 7:00 - 17:00
logo

Vybavíme Vaši firmu do 24 hodin

B2B Partner s.r.o.
Plzeňská 3070
700 30 Ostrava - Zábřeh

 

B2B Partner na biano.cz

 

© 2010 - 2023 B2B Partner s.r.o. - Všechna práva vyhrazena.
Profesionální e-shop na mírushopsys