7 tipů: Relaxační zóna pro zaměstnance

25. 8. 2022

Chcete, aby Vaši zaměstnanci byly odpočatí, plní energie, síly a odhodlání po celou pracovní dobu? Přinášíme Vám 7 tipů, jak snadno vytvoříte místo v podobě relaxační zóny, které nejen, že dobije baterky všem Vašim zaměstnancům, ale zároveň bude mít i pozitivní vliv na firemní kulturu!

Proč zařídit relaxační zónu ve firmě?

Odpočinková zóna (neboli "chill room") je trendem poslední doby pocházející ze Spojených států, který zavádí čím dál více firem v rámci udržení či zlepšení výkonnosti svých pracovníků i v České republice (ať velkých korporací tak také menších firem). V roce 2018 se navíc tento nadstandardní typ služeb na pracovišti zařadil na čtvrté místo v samotné oblíbenosti firemních benefitů. Vyplývá to z výzkumu americké HR společnosti Robert Half.

Relaxační zóna je tak místo, které slouží spíše než k odpolednímu šlofíčku či spánku zaměstnancům výhradně k odreagování od intenzivní kontinuální práce. Zaměstnanci si tak zde mohou zejména po soustředěné či kreativní práci na několik minut utřídit své myšlenky, protáhnout se či si neformálně popovídat se svými kolegy.

Dle mnoha výzkumů bylo navíc také  zjištěno, že kvalitní přestávka v práci nejen, že zlepší pracovní výkon a psychickou pohodu zaměstnanců, ale má vliv také právě na samotnou motivaci zaměstnanců a firemní kulturu

1. Jak by měla relaxační zóna pro zaměstnance vypadat?

Podoba, umístění i specifické vybavení samotné relaxační místnosti by vždy měly být přizpůsobeny nejen konkrétní společnosti a typu budovy, ale zejména pak osobnostním rysům zaměstnanců. Někteří z kolegů se  totiž ve chvíle pauzy rádi stáhnou do ústranní, kdežto někteří rádi tráví přestávky aktivně. Odpočinková zóna by tak v ideálním případě měla splnit nároky obou skupin a obsahovat minimálně tyto 3 části:

  • Vstup s možností občerstvení
  • Sportovně-relaxační zónu
  • Klidnější-odpočinkovou zónu

    Při zajištění občerstvení v odpočinkové zóně můžete zvolit například jídelní a nápojové automaty nebo menší firemní kuchyňku, ve které si mohou zaměstnanci připravit odpolední kávu nebo ohřát oběd. 

    2. Vhodný prostor a osobitý styl

    Při volbě vhodného prostoru pro relaxační zóny volte ale rozhodně prostor, který je nejen vzdušný, dobře větraný a dostatečně prosvětlený. Relaxační zónu není vhodné umístit například do neútulného prostoru po bývalém skladu či do místnosti bez oken. Dobré je také zvážit její umístění na dohled manažerských kanceláří. V rámci osvětlení doporučujeme pak vždy volit tón teplejší než je v kanceláři. Využít můžete také menší lampičky.

    Při volbě designu je pouze na Vás pokud budete chtít relaxační zónu zařídit v podobném duchu jako zbytek kanceláří a podtrhnout tak jednotný firemní styl, či prostor pojmete spíše experimentálně a stane se naprostým protikladem všech vašich současných místností.












































    3. Nábytek vybírejte flexibilní a odolný

    Při zařizování relaxační místnosti vybírejte vždy nábytek, který je flexibilní, modulární a zároveň lehký, díky čemuž jej budou kolegové moct snadno přemisťovat z místa na místo. Nezapomínejte ani na jeho diverzitu. Čím více typů sezení budete mít k dispozici, tím více lidí si může vybrat sezení dle svých představ.

    Při výběru materiálů pak volte zejména materiály odolné jako například dřevo, lamino, plast a ekokůže, které budou nejen ladit s vybavením interiéru, ale budou také uzpůsobeny neustálé obměně pracovníků.

    4. Pohodlná pohovka, křeslo i konferenční stolek k odložení kávy

    V odpočinkové zóně by neměla chybět zejména pohodlná sedací pohovka, která dodá celé místnosti ihned na útulnosti a navíc pojme i více lidí najednou. Vedle sedací pohovky, na kterou se mohou pracovníci natáhnout a diskutovat s více kolegy, doporučujeme do relaxační zóny umístit i samostatná relaxační a otočná křesla pro rozmístění více lidí samostatně.
























































    Pokud Vám k práci stačí navíc pouze notebook, můžete se v křesle navíc pohodlně ponořit do svých myšlenek. Využít můžete také designové taburety.
















































































    Pro odložení odpolední kávy, svačiny nebo notebooku pak doporučujeme umístit do odpočinkové místnosti také pár konferenčních stolků a třeba i jeden velký stůl, který posloží pro kreativní tvoření, jídlo i pořádání neformálních meetingů. Na stůl můžete umístit také pár společenských her či odborné časopisy z oboru, které Vaše zaměstnance nejen zabaví, ale rozšíří i jejich odborné znalosti.






























































    Náš tip: Pro umístění odborných časopisů a popřípadě i knih můžete využít také sdílené firemní knihovny, kterou vytvoříte snadno pomocí menšího regálu či skříně. Zaměstnanci si zde pak mohou vyměňovat své knihy a jejich vzájemné výpůjčky evidovat třeba ve sdílené tabulce.

    5. Nástěnky, nátěry nebo tabule na vzkazy

    Holé stěny v místnosti pak můžete efektivně využít pro umístění nástěnek či tabulí, na které si kolegové mohou psát náhodné vzkazy a tipy, či zde můžete umístit fotky ze společných akcí a dosažené skóre v herních aktivitách.

    Stěny doporučujeme natřít v uklidňujících barvách jako je například zelená, modrá, oranžová, růžová. Využít můžete ale také popisovatelné nátěry, na které můžete bez problému psát a následně obsah jednoduše smazat. Pro zajištění akustiky a výjimečného designu můžete na jednotlivé stěny umístit i samolepící akustické panely, které poslouží navíc i jako praktické nástěnky!










































































    Pro neformální meetingy je pak vhodné do místnosti umístit i menší dataprojektor, pomocí kterého jednoduše promítnete přichystanou prezentaci či projekt, na kterém zrovna pracujete.

    6. Aktivní část zóny a prostor pro kolektivní aktivity

    Pro zaměstnance se sedavým zaměstnáním doporučujeme v odpočinkové místnosti vytvořit také část, která bude sloužit k jejich protažení a pohybu. Do této části můžete umístit například různé masážní pomůcky, gymnastické míče, balanční židle a pěnové podložky na cvičení, které návíc sníží otřesy a hladinu hluku.

    Náš tip: V rámci kolektivních aktivit můžete do relaxační místnosti umístit také třeba stolní fotbálek, šipky, kulečník, playstation nebo pingpongový stůl.

    7. Odhlučení místnosti

    K odhlučení celé relaxační místnosti od zbytku kanceláří Vám pak efektivně poslouží praktické akustické panely a desky, které jednoduše nalepíte během chvilky na stěny místnosti. Pokud v kanceláři nedisponujete dostatkem prostoru pro vytvoření celé odpočinkové místnosti můžete právě pomocí paravanů vytvořit efektivní odpočinkový koutek v rohu open space kanceláře oddělený akustickými paravany a stěnami, který doplníte o praktický stůl a pohodlné židle.
































    Tip na závěr: Využijte také venkovního prostoru

    Máte k dispozici firemní terasu nebo střechu? Využíjte ji k vytvoření pohodlného venkovního posezení na čerstvém vzduchu. Postačí Vám zde umístit například pouze praktický odolný venkovní stůl a pár židlí. V okolí pak můžete pro doplnění atmosféry umístit také okrasné květiny či třeba bylinkovou zahrádku, kde si mohou zaměstnanci pěstovat vlastní bylinky

    Volejte zdarma
    Po-Pá 7:00 - 17:00
    logo

    Vybavíme Vaši firmu do 24 hodin

    B2B Partner s.r.o.
    Plzeňská 3070
    700 30 Ostrava - Zábřeh

     

    B2B Partner na biano.cz

     

    © 2010 - 2023 B2B Partner s.r.o. - Všechna práva vyhrazena.
    Profesionální e-shop na mírushopsys