Zpět do: Inspirace

Jak si zpříjemnit 8 hodin v práci?

10.6.2022

Průměrný zaměstnanec stráví v práci v přepočtu 50 hodin týdně a práce se tak pro většinu lidí stává druhým domovem. Jak si ale práci v kanceláři přes den zpříjemnit o trochu více? Přinášíme Vám 9 tipů, pomocí kterých si nejen dlouhodobě zpříjemníte Vaše pracovní dny, ale zvýšíte také vaši efektivitu a podpoříte své zdraví.

1. Účelné využití pracovního prostoru

Pokud hledáte způsob jak si zpříjemnit den v kanceláři, určitě začněte s uspořádáním Vašeho pracovního prostoru. Dobře zorganizovaný, uklizený a účelně rozvržený pracovní prostor totiž zvyšuje nejen soustředění a produktivitu, ale pomůže také razantně snížit stres na pracovišti.

Sedíte raději u zdi nebo dáváte přednost sezení naproti oknu, kde můžete nechat volně plout své myšlenky? Jednoduše si přemístěte stůl do pozice, která vyhovuje právě Vám a kde roste nejen Vaše inspirace, ale i soustředění. 

Pro lepší organizaci pracovních dokumentů na stole pak můžete využít také různé šanony, archivační boxy, odkládací skříňky i kancelářské kontejnery, které nejen rozšíří Váš úložný prostor u stolu, ale zároveň skryjí i vše potřebné

V případě prostoru myslete také na vhodné osvětlení a svěží závan čerstvého vzduchu. Pro zvýšení efektivity je nejlepší čisté přírodní světlo a intenzivní větrání například 3x denně po dobu 10 - 15 minut. Více v článku: jak na pracovnu dle umění Feng Shui?

2. Ergonomie je základ zdraví po delší dobu

Dalším prvkem, který Vám nejen zpříjemní den v práci, ale pomůže i dlouhodobě k Vašemu pevnému zdraví je správná ergonomie pracoviště

Nastavte si svůj pracovní stůl, kancelářskou židli, klávesnici a monitor do správné pozice přesně podle Vaší výšky a preferencí. Předejdete tak nejen zdravotním problémům s krční a bederní páteří, bolestem hlavy, ale zvýšíte také svou výkonnost a efektivitu.

Náš tip: Věděli jste, že pracovní monitor byste měli mít vždy optimálně ve vzdálenosti své natáhnuté paže (cca 45-50 cm od sebe)? Pro správné nastavení můžete využít také praktické držáky na monitory, díky kterým si monitory pohodlně oddálíte či přiblížíte. Při psaní na klávesnici pak pamatujte zejména na to, že správný sklon rukou při položení na opěrky či na stůl by měl být optimálně v úhlu 90°.

3. Mini procházky co 30 minut

Máte mnoho práce, e-maily neustále přicházejí a vám dochází kreativita? Zkuste se každou půl hodinu při Vašem sedavém zaměstnání zvednout, provětrat nohy a projít se. I kdyby pouze do kuchyňky pro vodu nebo okolo Vašeho pracovního místa či za kolegou. Chození Vám pomůže nejen psychicky, ale také fyzicky. Zvýšíte tím také svou energii a kreativitu (zejména v odpoledních hodinách).

Chůzi pěšky zapojte zkrátka co nejvíce. Například při svém příchodu do práce či třeba při telefonování v kanceláři. Zkuste si také třeba několikrát po sobě zaparkovat auto dále od firmy nebo chodit místo výtahu po schodech.

Náš tip: V práci můžete navrhnout také chodící porady, kdy se místo sezení zajdete s kolegy projít do nedalekého parku a cestou proberete všechna důležitá témata. Na čerstvém vzduchu nejen, že zvýšíte chůzí energii, naberete vitamín D a čerstvý vzduch, ale splníte navíc i třeba svých 10 000 kroků denně. 

4. Práce na počítači - pravidlo 20/20/20

Kancelářská práce je včetně sezení spojena také s nepřetržitou prací na počítači, která hojně zatěžuje naše oči. Při práci na PC je naše frekvence mrkání snížena a dostavují se problémy jako například suché oči, rozmazané vidění či bolesti hlavy, které se obecně označují jako "syndrom počítačového vidění".

Jak proti tomuto syndromu bojovat? Vyzkoušejte jednoduché pravidlo 20/20/20! - kdy se každých 20 minut podíváte po dobu 20 sekund na něco cca 20 stop před Vámi.

5. Zelený pomocník - rostliny

Dalším pomocníkem, který pomůže nejen ulevit Vaším očím, ale například zvýší i koncentraci je zelená barva. Včetně toho, že působí příznivě na oči, také zklidňuje, snižuje napětí a dodává energii k práci. Vhodným dodavatelem zelené barvy na Vaše pracovní místo se mohou stát například pak třeba rostliny! Tito zelení pomocníci prospějí nejen vašemu zdraví, ale ušetří Vám i na energiích, navíc:

  • Až o 15 % zvyšují produktivitu i koncentraci
  • Filtrují škodlivé látky ze vzduchu
  • Zvyšují obranyschopnost organismu
  • Zvyšují vlhkost vzduchu
  • Snižují stres
  • Povzbuzují kreativitu a tvořivost
  • Redukují hluk v místnosti
  • Navozují pocit domova v openspace kanceláři

Náš tip: Do kanceláře se nejvíce hodí tzv. kancelářské květiny, kterými jsou například: dracéna, břečťan popínatý, rozmjanité fíkusy, lopatkovec, kapradiny....

6. Hudba aneb Mozartův efekt v praxi

Slyšeli jste již někdy o mozartově efektu? Aneb, že poslech klasické hudby zvyšuje pracovní produktivitu cca po dobu 15 minut? V kanceláři samozřejmě ale nemusíte poslouchat pouze klasiku. Záleží převážně na Vašem hudebním stylu a pracovním rytmu.

V případě kreativní práce ale doporučujeme volit spíše hudbu klidnější, instrumentální, bez zpěvu, díky které se budete moci nejen soustředit, ale i rozvíjet vaši kreativitu. Pro práci orientovanou na výkon pak doporučujeme spíše hudbu svižnou. 

7. Myslete také na pitný režim

Pro produktivní a příjemnou pracovní směnu je důležité dodržovat také optimální pitný režim, který by měl být u člověka bez nadváhy cca 35-40 ml/1 kg hmotnosti na 1 den. Je pravda, že šálek s kávou Vás po ránu i po obědě hezky nakopne, je ale dobré jej doplnit také o dostatečný přísun čisté vody, protože pokud jsme hydratovaní naše myšlení je snadnější a čistější a my se můžeme plnohodnotně soustředit.

Náš tip: Pokud nejste milovníkem kávy, můžete vyzkoušet také zelený nebo černý čaj. Využít k tomu můžete například dávkovače horké vody, které jsou alternativou k rychlovarné konvici, oproti které ušetří až 50% energie.

8. Zdravý oběd i svačinka = celková výživa

V práci myslete včetně pitného režimu také na Vaši zdravou životosprávu. Pohodlně Vám k tomu dopomůže například jednoduchá svačinka v podobě nakrájeného jablka, sezónního ovoce, zeleniny, kterou si nachystáte doma do dózičky. Doplnit ji můžete také třeba o oříšky či semínka. Nejen, že tím podpoříte svou celkovou výživu, ale budete se na svou svačinu do práce také těšit.

Náš tip: V případě, kdy si vaříte oběd do práce, Vám doporučujeme vytvořit si například týdenní jídelníček, pomocí kterého si pohodlně rozvrhnete jednotlivá jídla a budete mít tak přesný přehled o nutričních a výživových hodnotách jednotlivých jídel. 

Tip závěrem: Chvalte sebe i ostatní

Je všeobecně známo, že pozitivní energie na pracovišti zvyšuje nejen psychickou pohodu, ale působí příznivě i na pracovní produktivitu a práci v týmu. Začněte svůj den proto již samotným úsměvem do zrcadla každé ráno při odchodu do práce. Jednoduchý úsměv nabije nejen Vás, ale během pracovního dne i Vaše kolegy. Nezapomeňte se také kontinuálně při splnění určitého úkolu, i třeba sebemenšího pochválit.

Skvělým pomocníkem Vám k tomu může být i deníček úspěchů, který si na konci dne projdete. Tento systém můžete uplatnit ale také v kanceláři a společně si s kolegy vytvořit například nástěnku úspěchů. Nejen, že tím stmelíte kolektiv zase o něco více, ale pozvednete i celkovou pozitivní energii ve firmě.