Zpět do: Zajímavosti

Brzké vstávání do práce: Jak na něj vyzrát?

6.4.2020

Těžko říct, kolik z nás dokáže po úvodním zvonění budíku spokojeně vyskočit z postele a během pár minut s úsměvem na rtech odpočatě fungovat. Realita je obvykle spíše taková, že většina z nás naopak v prvních chvílích bojuje s chutí zůstat v měkké a vyhřáté posteli, kde si ráno ještě (občas až riskantně) odkládáme další zvonění budíku. Nehledě na to, že občas se může lehká krize dostavit při velké únavě také v zaměstnání, pokud v plynulém tichu dlouhodobě slyšíme monotonní zvuk. 

Myslíte si, že je na vinně nedostatek, nebo naopak přemíra spánku? 

 

Omyl!

Důvod bývá často úplně jiný.

Fáze spánku

Spánek má několik fází, které se během noci opakují. Jejich dokončení trvá přibližně 90 minut. Pokud tento cyklus není dokončen, cítíme se po probuzení neodpočatí a unaven. Bez ohledu na to, jestli jsme se probudili po hodině nebo po deseti hodinách. Studie ukazují, že lidé usnou přibližně čtvrt hodiny poté, co ulehnou do postele. Když se Vám následně podaří naspat například 3 hodiny, 4 a půl hodiny nebo 6 hodin, máte vyhráno.

Častý problém je také to, že máme potíže vůbec usnout. Důvodem může být například to, že:

  • jsme přes den měli nedostatek pohybu
  • nás před spaním něco rozrušilo
  • krátce před spaním jsme konzumovali cukr
  • jsme vypili více kofeinu
  • uvažujeme nad starostmi, které nás čekají následující den (v takovém případě je lepší si vše podstatné vypsat na papír)
  • před spaním jsme oči dlouho vystavovali tzv. modrému světlu (světlo, které vyzařuje elektronika)

Co pomáhá:

  • vyvětrat v místnosti, kde budete spát
  • vyvarovat se před spaním jídlu a alkoholu
  • vyvarovat se večer sprchování přílišně teplou/přílišně studenou vodou

Někdy se může stát, že se probudíme uprostřed noci, kdy nám zbývá ještě dost času na to, abychom se prospali. Jakkoliv se vám to může zdát jako dobrý nápad, rozhodně si nezkoušejte přivodit únavu prohlížením sociálních sítí. Jak bylo výše zmíněno, světlo, které tablet nebo mobil vyzařují, spánku rozhodně nepomůže, naopak vás ještě více probudí. 

Tyto webové stránky používají cookies. Více informací o používání cookies naleznete v sekci Vše o nákupu. Souhlasím