Zpět do: Zajímavosti

4 tipy jak zkrotit stres před veřejným vystoupením

10.9.2020

Zkušenost s vystupováním před větším počtem lidí má nejspíš každý člověk. Nutnost prezentovat nadřízenému své výkony v práci nebo představit řešení svého úkolu ve škole je něco, co se spoustě lidí nevyhne. Ne každý je ale rodilý řečník, který si briskně vystřihne monolog před větší skupinou, aniž by zapomněl na něco důležitého, nezakoktal se a nepůsobil nervózně. Existují ale několik tipů, které mohou pomoci zmírnit stres a zvýšit úroveň přednesu.

Lidovou radou je nejčastěji „kopnutí panáka proti stresu“. Nedá nám ale moc práce dohledat na internetu vystoupení těch, kteří se evidentně této radě poddali. A jejich přednes bohužel úplně nedopadl. Pokud byste tedy měli říct něčemu ne, pak je to právě alkohol.

Příprava, důslednost, příprava

Není nutné mluvit rovnou zpaměti, ačkoliv přečíst celý svůj přednes z papíru nebude nic, čím byste si získali pozornost. Můžete si proto sepsat několik bodů, abyste na nic podstatného nezapomněli. Pokud si nemůžete položit tyto podklady na řečnický pultík, ale musí je držet v ruce, rozhodně k tomu použijte desky. Nebudete díky tomu papír vystresovaně žmoulat rukama, čímž byste jen vydávali zcela zřetelný zvuk a signál toho, že nejste úplně ve své kůži. Dalším praktickým důvodem je fakt, že papír snadno prosvítá a boční poznámky (ať už zvýrazněné, případně náměty na vtipy…) by byly poměrně snadno vidět. Nezapomeňte se v tomto případě také připravit na skutečnost, že vám lidé budou možná klást doplňující otázky.

Zkouška na nečisto

Spousta rad se zaměřuje na to, že řečníci mohou trénovat před zrcadlem. Daleko efektivnější je ale cvičně svůj projev přednést před kamerou. Video si pak můžete přehrát a podívat se na sebe tak, jak vás uvidí diváci. Přímo v akci totiž také nebudete mít zpětnou vazbu v podobě zrcadla, díky kterému byste své případné nedostatky mohli srovnat. Dost možná přijdete na to, že „tenhle postoj není úplně nejlepší“ nebo že „ty vlasy si prohrabujete až moc často“.

Dopřejte si to, co máte rádi

Před vystoupením si dejte něco, co vám chutná. Nesoustřeďte se na úkol, který vás čeká. Berte to jako běžnou součást dne. Dopřejte si před vystoupením dobrou kávu, horkou čokoládu, cigaretu (pokud jste kuřákem), případně nějakou sladkost „na obalení nervů“.

Nezakořeňte

Největší stres většinou opadne ve chvíli, kdy přednášející pronese úvodních pár vět. Pokud se však ani tak necítíte ve své kůži a atmosféra vašemu pocitu nenapomáhá, může vám pomoci to, že nezůstanete stát na místě. Udělat pár kroků vlevo, abyste spolu s publikem viděli na promítací plátno, sejít dolů, abyste předali ke kolování důležitý dokument… to vše může pomoci eliminovat napětí, které v sobě máte. Jen se předem ujistěte, že máte správně zavázané tkaničky a schody v okolí dostatečně natolik, aby vás jejich počet nepřekvapil.

TIP z naší nabídky: Pokud hledáte prezentační pomůcky pro vaše vystoupení, můžete si prohlédnout naši sekci s nabídkou těchto produktů.

Tyto webové stránky používají cookies. Více informací o používání cookies naleznete v sekci Vše o nákupu. Souhlasím